Sprzedaż przedsiębiorstwa, jak i przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wymaga formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi. Zbycie przedsiębiorstwa to kluczowa decyzja majątkowa i biznesowa, wymagająca zachowania odpowiednich procedur i nierzadko bardzo złożona, chociażby z uwagi na kwestie związane z pracownikami. Dlatego umowa sprzedaży przedsiębiorstwa u notariusza zwiększa pewność i bezpieczeństwo takiej transakcji.
Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, obejmujący m.in.:
Podczas transakcji sprzedaży firmy strony mogą określić, które składniki zostaną objęte umową. Jej przedmiotem może być zbycie przedsiębiorstwa w całości ze wszystkimi jego składnikami, jak i przeniesienie własności tylko jego wyodrębnionego strukturalnie fragmentu, czyli sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Umowa sprzedaży przedsiębiorstwa wymaga formy pisemnej z notarialnym poświadczeniem podpisów.
Jeśli w skład przedsiębiorstwa (lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa) wchodzi nieruchomość, konieczna jest forma aktu notarialnego.
Sprzedaż przedsiębiorstwa powinna być zgłoszona do odpowiednich urzędów i rejestrów.
Przy sporządzaniu umowy sprzedaży przedsiębiorstwa u notariusza konieczne jest dostarczenie odpowiednich dokumentów. Wymagane są:
Każda transakcja może wymagać dodatkowych dokumentów w zależności od specyfiki sprzedawanego przedsiębiorstwa.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa (ZCP) to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych o określonej funkcji gospodarczej zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności. Proces sprzedaży ZCP obejmuje:
Na potrzeby fiskalne, sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozpatrywać z punktu widzenia sprzedaży poszczególnych składników majątku firmy. Sprzedający będzie zobowiązany do rozpoznania i opodatkowania dochodu, czyli zysku jaki osiągnie z ich sprzedaży. Dochód stanowi różnicą pomiędzy ceną sprzedaży a wartością początkową aktywów wchodzących w skład ZCP.
Kupujący przedsiębiorstwo przejmuje obowiązki dotychczasowego pracodawcy. Zgodnie z Kodeksem pracy, automatycznie na nowego właściciela przechodzą również obowiązki z tytułu stosunku pracy wszystkich zatrudnionych z zachowaniem dotychczasowych warunków zatrudnienia. Nowy pracodawca nie może zwolnić pracowników wyłącznie z powodu zmiany właściciela.
Jeśli planujesz sprzedaż firmy lub zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, skontaktuj się z nami. Umowa sprzedaży przedsiębiorstwa u notariusza gwarantuje jej zgodność z przepisami prawa, większe bezpieczeństwo stron, szybkość i sprawność transakcji, w tym pewność, co do braku błędów formalnych.